close
אין מוצרים בסל

אין מוצרים בסל הקניות.

בקרוב יהיה לך סגול בבית...

מגמה: עיצוב מרחבי למידה בבתי ספר

מרחבי למידה בבתי ספר הם כבר מזמן לא מקבץ קירות אפרוריים עם אבני מדרכה בתור חצר, ותמונות של אישים חשובים בתור עיצוב כיתה יחידי. אנשי חינוך רבים נחשפו לנתונים העולים ממחקרים בדבר חשיבותו של עיצוב מרחבי למידה עבור הילדים, התנהגותם והישגיהם. בכתבה הבאה ריכזנו את המידע בדבר חשיבות העיצוב בבית הספר, וגם כמה טיפים שימושיים לתכנון נכון של מרחבי למידה בבתי ספר.

בתי הספר מאבדים את מראם השבלוני הישן, ואת מקומם של הקירות האפרוריים תופסות סביבות למידה מעוצבות ומושקעות. תכנון ביה”ס אומנם צריך לענות על הצורך האנושי באסטיתקה (צורך שזוהה ע”י מסלאו), אך זה לא רק עניין של אסטתיקה, כיום ישנה הבנה בקרב אנשי חינוך, שסביבה שמיועדת לילדים צריכה להיות מותאמת אליהם, ועיצובה צריך לבוא מתוך הבנה של צורכיהם. ככל שמתרבים המחקרים המצביעים על קשר בין הסביבה הפיזית של בית הספר להתנהגות הילד, כך תופס נושא עיצוב הסביבה הלימודית מקום חשוב יותר ויותר.

סביבת לימודים תרבותית ומעוצבת תורמת ומשפיעה על אקלים ותרבות בית הספר, תורמת לשיפור התנהגות התלמיד כלפי זולתו וסביבתו, ולפיתוח יחס של כבוד וסובלנות.

סביבה מעוצבת יכולה אף לקדם את ההתפתחות המוטורית, הרגשית והחברתית של הילדים, ולתרום לשיפור הישגים לימודיים. מבנה בית ספר המתוכנן בתשומת לב וסביבת לימודים עשירה ומאתגרת מטופחת ואסטתית, מפתחים אצל התלמידים תחושת הזדהות ושייכות המעודדת יחס של כבוד לסביבה ולזולת, ובזכות כך תתרום להפחתת תופעת אלימות והשחתה.

סטודיו סגול עיצבו עשרות מתחמי למידה ברחבי הארץ בשנים האחרונות. “הגישה שלנו היא לבוא מתוך הפן החינוכי ולתרגם אותו למקום נעים ומעניין, המאפשר למידה משמעותית”, אומר גל נדב, מעצב ובעלים בסטודיו סגול. להלן מספר עצות מעשיות לעיצוב התורם ללמידה משמעותית:

עיצוב סביבות למידה: להעביר מסרים חשובים באופן לא שגרתי

אין טען לשים חומר עיוני בפורמט של דף על הקיר. אם רוצים שהילדים יתייחסו לתוכן, יש להעביר אותו כמסר מעניין בצורה ויזואלית ולא שגרתית. למשל, אם יש משפט שרוצים שהילדים יקראו ניתן לכתוב אותו במאונך על הקיר, העין נמשכת לחריגויות ותימשך לקרוא טקסט שאינו בצורתו הרגילה.

עיצוב סביבות למידה: חשיבות בחירת הצבעים

הצבעוניות צריכה להיות מאוזנת. לא רועשת מדי ולא רגועה מדי, יש ליצור עניין עם הצבעוניות ולנסות לחבר אותה לתוך תמונה כוללת. אין להפחית בחשיבות של בחירת הצבעוניות, מאחר שבחירה נכונה יכולה לשפר קשב וריכוז.

עיצוב סביבות למידה: קיר פעילות – הזדמנות ללמידה חוויתית

מומלץ לשלב בתוך בית הספר קיר פעילות אינטראקטיבי. תכנון נכון של קיר פעילות יכול להוות הזדמנות מיוחדת ללמידה נון-קונפורמיסטית. למשל, לתכנן קיר בסגנון “חפש את המטמון” אשר שולח את הילדים לחפש מידע בספרייה, ולמעשה מאפשר לצקת כל פעם תוכן לימודי אחר, אשר מועבר לילדים בצורה חוויתית ומהנה.

עיצוב סביבות למידה: החצר כמרחב למידה

היום מתייחסים גם אל חצר בית הספר כאל מרחב למידה – לחצר בית הספר אופי מיוחד, החצר היא חלק מהמרחב הלימודי החינוכי הכולל, ומשמשת כליבת הפעילות החברתית. גם בחצר בית הספר יכולה להתרחש למידה – בצורה מתוכננת או ספונטית. לכן, כדאי להשקיע מחשבה גם בתכנון החצר. פיתוח חצר תורם גם לשיפור חזותו ותדמיתו של בית הספר, ובכך מעלה את התייחסותם החיובית של התלמידים והקהילה כלפיו וכלפי מתקניו.

תפריט נגישות

This site is registered on wpml.org as a development site.